Αναζήτηση

Σάββατο, 2 Νοεμβρίου 2013

Μία διαφορετική προσέγγιση στο κυκλοφοριακό ζήτημα


Γράφει ο
Χρήστος Χριστόπουλος
Φοιτητής
Διεθνών - Ευρωπαϊκών Σπουδών
Παντείου/Οικονομικών Deree



Δεν είμαστε ο πρώτος ούτε ο τελευταίος Δήμος που πλήττεται από το «γόρδιο δεσμό» της επίλυσης του κυκλοφοριακού προβλήματος.Δεν είναι λίγοι εκείνοι που προτείνουν τη δημιουργία υπογείων πάρκινγκ ή την αξιοποίηση ανεκμετάλλευτων χώρων για τον ίδιο σκοπό.Ένα τέτοιο εγχείρημα σίγουρα θα βοηθούσε σημαντικά στην επίλυση αυτής της «κοινωνικής δυσλειτουργίας» και θα ανακούφιζε το βαλλόμενο πολίτη έναντι ενός συμβολικού αντιτίμου.Ωστόσο, τα σχέδια αυτά αποτελούν μία μακροπρόθεσμη προσέγγιση του ζητήματος δεδομένου ότι απαιτείται ιδιαίτερος χρόνος υλοποίησης,εκπόνησης των απαραίτητων διαδικασιών και έργων καθώς και μία-δίολου ευκαταφρόνητη-ποσότητα χρημάτων.

Μία μεσοπρόθεσμη λύση με πολύ σημαντικά οφέλη τόσο για τον πολίτη όσο και για το Δήμο θα μπορούσε να αποτελέσει η παραχρησ﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽ώρηση (με τη μορφή ενοικίου) από τη Δημοτική Αρχή χώρων στάθμευσης μπροστά από πολυκατοικίες για τους κατοίκους των εν λόγω οικημάτων. Κάποιοι Δήμοι στην Ελλάδα ήδη μισθώνουν θέσεις στάθμευσης. Ο Δήμος Αθήνας μαρκάρει τους χώρους στάθμευσης στους δρόμους του κέντρου σε τρείς κατηγορίες: α) ελεύθερη στάθμευση για όλους β) στάθμευση μόνο για τους κατοίκους (τα αυτοκίνητά τους φέρουν στο παρμπρίζ το ενδεικτικό σήμα ή κάρτα του κατοίκου) γ) για τους επισκέπτες που πληρώνουν ανάλογα με την ώρα.Όσον αφορά το Δήμο μας,Παπάγο-Χολαργό, δεσμεύει θέση στάθμευσης για αυτοκίνητο ΑΜΕΑ.


Αντίστοιχη μέθοδος ακολουθείται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες με ιδιαίτερη επιτυχία τόσο από αισθητικής εικόνας όσο και από απτών αποτελεσμάτων στην κυκλοφορία εντός της πόλης.Μία τέτοια κίνηση θα ήταν ένα μέτρο κοινωνικής δικαιοσύνης αφού δίδεται προτεραιότητα στο δημότη Παπάγου-Χολαργού να σταθμεύει το όχημα του κάτω από την οικία του και θα απέφερε σημαντικά έσοδα στο Δήμο από τα ενοίκια των συγκεκριμένων χώρων.

Η διαδικασία είναι απλή:
1)Μαρκάρεται η περιοχή που πρόκειται να παραχωρηθεί και αναγράφεται ο αριθμός του αυτοκινήτου προς στάθμευση.
2) Αναγράφεται στην άκρη της περιοχής «Πληρωμένο» ώστε να γνωστοποιείται η ενοικίαση του συγκεκριμένου χώρου.
3) Μηνιαία καταβολή των χρημάτων για την πραγμάτωση της εν λόγω υπηρεσίας.

Πρέπει σε αυτό το σημείο να επισημάνω πως η πρόταση αυτή δε θα επιφέρει αυτούσια την επίλυση του κυκλοφοριακού αλλά δρώντας συσσωρευτικά με τις προαναφερθείσες πολιτικές (δημιουργία υπογείων πάρκινγκ και την αξιοποίηση ανεκμετάλλευτων χώρων για τον ίδιο σκοπό) θα διαμορφώσει το κατάλληλο πλαίσιο πάταξης του εν λόγω φαινομένου.Η εφαρμογή αυτού του μέτρου δε δύναται να είναι εκτεταμένη αλλά μπορεί να πραγματοποιηθεί σε ορισμένες πυκνοκατοικημένες περιοχές για την ανακούφιση των άμεσα «παθούντων».

Όπως τονίστηκε προηγουμένως το μέτρο αυτό αποτελεί πάγια τακτική αρκετών ευρωπαϊκών πόλεων,δοκιμασμένο και με απτά αποτελέσματα.Ήδη ορισμένοι κάτοικοι του Δήμου μας έχουν αρχίσει να εκφράζουν αντίστοιχα αιτήματα όπως π.χ. στην οδό Πυθαγόρα στο Χολαργό.

Επειδή όμως μία εικόνα ισοδυναμεί με χίλιες λέξεις,σας παραθέτω την εφαρμογή της πρακτικής αυτής στην πόλη του Μονπελιέ στη Γαλλία.

 

2 σχόλια:

Chrēstos Terzēs είπε...

Στο μικρό δήμο μας, αγαπητέ Χρήστο, που η βασική χρήση είναι η κατοικια, η δέσμευση μέσω ενοικίασης θέσεων στάθμευσης δεν μπορεί να αποτελεί επιλογή μιας παράταξης που στοχεύει στη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης όλων κατοίκων της. Η πρότασή σου οδηγεί στη διευκόλυνση των εχόντων και στον αποκλεισμό όσων δυσκολεύονται οικονομικά. Τα δε οικονομικά της αποτελέσματα της εφαρμογής της δεν αντισταθμίζουν τις απώλειες ως προς την κοινωνική συνοχή, που όλοι ανεξαιρέτως στην παράταξή μας προασπίζουμε. Ζώνες ελεγχόμενης στάθμευσης θα μπορούσαν να υιοθετηθούν, μετά από πολλή συζήτηση και επιστημονική μελέτη ειδικών, μόνον στους δρόμους αποκλειστικά εμπορικής χρήσης, όπως η γραμμική παράπλευρη της Μεσογείων, με αμφίβολα, ωστόσο, έσοδα για το Δήμο. Ο Δήμος Αθηναίων είναι μεγάλος δήμος, και οι μπλε ζώνες στάθμευσης για τους κατοίκους είναι ουσιαστικά θέσεις δωρεάν και βεβαίως όχι ονομαστικές. Οι δρόμοι στις ευρωπαϊκές πόλεις δεν μπορούν να συγκριθούν με αυτούς του δήμου μας στο επίπεδο που θέτεις, είναι μεθοδολογικά προβληματική και πολιτισμικά άτοπη μια τέτοια προσέγγιση.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΕΧΡΗΣ είπε...

Ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα του Δήμου είναι η απουσία θέσεων στάθμευσης και η συνακόλουθη παράνομη στάθμευση. Είναι προφανές ότι η δέσμευση θέσεων στάθμευσης για συγκεκριμένα αυτοκίνητα αυξάνει το πρόβλημα στάθμευσης για τα υπόλοιπα αυτοκίνητα που δεν θα έχουν νοικιάσει τέτοιες θέσεις. Συγκεκριμένα, όταν μια δεσμευμένη (ενοικιαζόμενη) θέση είναι άδεια γιατί το αντίστοιχο αυτοκίνητο βρίσκεται σε κίνηση τότε τα υπόλοιπα αυτοκίνητα (που δεν διαθέτουν ενοικιαζόμενες και δεσμευμένες θέσεις θα δυσκολευτούν περισσότερο να βρουν ελεύθερη θέση στάθμευσης. Η συγκεκριμένη πρόταση δεν θα μπορούσε να εφαρμοστεί αποσπασματικά και μεμονωμένα σε περιοχές με μεγάλο πρόβλημα στάθμευσης.
Θα μπορούσε όμως να εφαρμοστεί σε συνδυασμό με λήψη και άλλων μέτρων (parking) που θα εξάλειφαν το πρόβλημα στάθμευσης σε συγκεκριμένες περιοχές.
Ας υποθέσουμε ότι σε συγκεκριμένη περιοχή του Δήμου μας (κάποιες περιοχές του Παπάγου για παράδειγμα) δεν υπάρχει πρόβλημα της στάθμευσης. Ο κάθε κάτοικος της συγκεκριμένης περιοχής βρίσκει εύκολα θέση κοντά στο σπίτι του. Αν κάποιος κάτοικος της συγκεκριμένης περιοχής επιθυμεί για λόγους διευκόλυνσης και αντί αντιτίμου να δεσμεύσει θέση στάθμευσης έξω από το σπίτι του, η ενοικίαση (και δέσμευση) θέσης στάθμευσης στην συγκεκριμένη περιοχή είναι εφικτή, δεν θα δημιουργούσε πρόβλημα στάθμευσης στην συγκεκριμένη περιοχή, θα διευκόλυνε κάποιους κατοίκους και θα πρόσθετε έσοδα στον Δήμο.
Μελλοντικά αν για παράδειγμα ένα Parking στην Πλατεία Δημοκρατίας έλυνε το πρόβλημα στάθμευσης στην περιοχή της Πλατείας Δημοκρατίας τότε και μετά από μελέτη θα μπορούσε θεωρητικά η πρόταση αυτή να εφαρμοστεί και στην Πλατεία Δημοκρατίας.
Είναι πάντα χρήσιμο να μπορούμε να εξετάζουμε λύσεις για προβλήματα του Δήμου μας που έχουν εφαρμοστεί σε άλλους Δήμους και σε άλλες προηγμένες χώρες και να εξετάζουμε υπό ποιες προϋποθέσεις και με ποιες τροποποιήσεις θα μπορούσαμε να εφαρμόσουμε παρόμοιες λύσεις.
Σε κάθε περίπτωση, προτεραιότητα της αυριανής Διοίκησης θα είναι να εξασφαλίσει ελεύθερη, εύκολη και δωρεάν νόμιμη θέση στάθμευσης για όλους τους κατοίκους του Δήμου και να περιορίσει και τελικά να εξαλείψει το πρόβλημα της παράνομης στάθμευσης. Αν εξασφαλιστούν αυτές οι προϋποθέσεις θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε συγκεκριμένες περιοχές αυτή η πρόταση, μετά από μελέτη και με την προϋπόθεση ότι δεν επιβαρύνει το πρόβλημα στάθμευσης στις συγκεκριμένες περιοχές.